Få svar på dine spørgsmål – før, under og efter rejsen
Hvad må jeg have med i min bagage?
Reglerne for, hvor meget indtjekket bagage samt håndbagage du må medbringe, varierer fra flyselskab til flyselskab. Vi anbefaler dig derfor at tjekke nedenstående link, hvorpå alle flyselskabernes bagageregler er nævnt: Bagageregler
Vi opfordrer dig også til at gennemlæse reglerne om, hvad du må medbringe i din håndbagage – her er det særligt vigtigt at være opmærksom på, hvilke væsker du kan medbringe. Læs mere her: https://www.flypassager.dk/haandbagageregler
Hvor kan jeg rejse fra?
Vi kan hjælpe med at arrangere en individuel afrejse fra den lufthavn, du ønsker. Hvis du ønsker at flyve direkte, er de bedste forbindelser fra København, Billund og Hamborg.
Ønsker du at tage på en rundrejse med dansk rejseleder, er det ofte muligt at tilkøbe en indenrigstilslutning fra Aalborg, Billund og Aarhus. Hvilke lufthavne, som du kan rejse fra, vil fremgå på de enkelte afgange. Vær opmærksom på, at mulighederne kan variere fra afgang til afgang på den pågældende rundrejse. Det kræver, at det gældende luftfartsselskab har en aftale med det luftfartsselskab, som flyver til din slutdestination. Du skal nemlig kunne tjekke din bagage ind i lufthavnen, hvorfra vi tilbyder indenrigstilslutningen, og så først få den igen på din slutdestination. Er du i tvivl om, hvorvidt du kan flyve fra din ønskede lufthavn, er du altid velkommen til at kontakte os på tlf. 70 22 66 00 eller skrive en mail til os på [email protected].
Skal jeg have visum?
Vi har lavet en liste over nogle af de rejsemål, hvor der kræves visum eller gælder særlige indrejseregler. Vi bestræber os på at holde listen ajour med de nyeste retningslinjer, men vi henstiller til, at du altid bør tjekke Udenrigsministeriets hjemmeside www.um.dk og eventuelle relevante ambassader for at få den korrekte information, da der kan ske ændringer i visumreglerne. Det er dit eget ansvar at søge visum, hvis det kræves på dit rejsemål. Du er dog altid velkommen til at kontakte os, hvis der er noget, du er i tvivl om, så står vi klar til at hjælpe.
Du kan finde information om visumregler på vores side om pas og visum
Hvad dækker det blå EU-sygesikringskort?
Det blå EU-sygesikringskort dækker udgifter til nødvendig læge- og sygehusbehandling, medicin mm. under ophold i et EU-land, Norge, Island, Liechtenstein og Schweiz. Behandling på private hospitaler og klinikker er ikke længere dækket. Med det blå EU-sygesikringskort i hånden får du samme behandling som den lokale borger i det pågældende land. Der vil i flere lande være en egenbetaling på 30-40 %.
Derudover dækker det blå EU-sygesikringskort eksempelvis ikke i følgende situationer:
- Udgifter til hjemtransport til bopæl eller hospital i Danmark
- Hvis du bliver syg og skal hjemtransporteres, kan du ikke få en rejseledsager med på hjemtransporten, men må tage turen alene. Vi kalder dækningen – Sygeledsagelse
- Hvis du bliver hospitalsindlagt, er der ikke nogen, som betaler for, at et familiemedlem eller ven kan komme ud og besøge dig på hospitalet. Vi kalder dækningen – Tilkaldelse
- Hvis et familiemedlem eller pårørende bliver livstruende syg, mens du er på ferie, skal du selv betale, hvis du vælger at rejse hjem med det samme. Vi kalder dækningen – Hjemkaldelse
- Er din bagage forsinket, får du ingen erstatning for køb, du er nødsaget til at gøre, indtil din bagage dukker op igen. Vi kalder dækningen – Bagageforsinkelse
- Bliver du syg på din ferie, får du ingen erstatning for de dage, du ikke kan holde ferie pga. akut sygdom, en brækket arme eller et ben. Vi kalder dækningen – Ødelagt ferie
- Kommer du til at ødelægge en ting eller gøre skade på en person, skal du selv betale for skaden. Vi kalder dækningen – Privatansvar
Derfor anbefaler vi, hvis du ikke allerede har en forsikring hos os, at du tegner en rejseforsikring hos Gouda.
Hvorfor skal jeg købe en rejseforsikring?
En god forsikring giver tryghed
Det er en god idé, at du forsikrer dig, inden du rejser – både i Europa og resten af verden. Det er rart at vide, at du er dækket og får hjælp, hvis du bliver syg, kommer til skade eller f.eks. mister din bagage. Vi samarbejder med Gouda Rejseforsikring, som er specialister i rejseforsikringer, du kan læse mere om en rejseforsikring hos Gouda her eller på www.gouda.dk
Rejseforsikring knyttet til kontokort
Mange kontokortordninger har i dag tilknyttet en rejseforsikring. Dette kan desværre for nogles vedkommende være en falsk tryghed, da de på visse område langt fra dækker nok. Her tænkes bl.a. på begrænsninger i dækningen for hjemtransporten i tilfælde, hvor det bliver nødvendigt. Et hospitalsophold + hjemtransport fra f.eks. USA kan let koste over 1 million kroner. Så hvis der kun er dækning for det halve, er der kun en til at betale det resterende, så vær altid helt sikker på, at du er dækket tilstrækkeligt.
Rejseforsikring uden for Europa
På rejser uden for Europa er det strengt nødvendigt at købe en rejseforsikring, da du ellers ikke har nogen dækning, eksempelvis fra det blå EU-sygesikringskort. For langt de fleste vil f.eks. et hospitalsophold, en operation eller akut behandling hos en specialist i udlandet have store økonomiske konsekvenser, hvis man ikke har købt en rejseforsikring.
Bestilling af rejseforsikring
Ønsker du at bestille en rejseforsikring, kan du ringe på tlf. 70 22 66 00, så sidder vi klar med råd og vejledning. Er det uden for vores åbningstid, kan du bestille en forsikring her eller skrive en mail til os på [email protected] så kontakter vi dig hurtigst muligt indenfor vores åbningstider.
Skal jeg vaccineres for at rejse?
Om du skal vaccineres eller ej afhænger af dit rejsemål. Ligeledes er det forskelligt, hvilke vacciner som anbefales, og hvor mange vacciner du skal have. Vi anbefaler altid, at du kontakter egen læge eller Danske Lægers Vaccinations Service på www.sikkerrejse.dk for at få den rigtige rådgivning om, hvilke vaccinationer der anbefales i forbindelse med netop din rejse. Som udgangspunkt er det en god idé at undersøge i god tid – gerne mindst 6 uger før afrejse, da det ved nogle vacciner er nødvendigt med mere end ét stik.
Hvilken valuta skal jeg medbringe?
Det er altid en god idé på forhånd at undersøge hvilken valuta, der bliver brugt på dit rejsemål. Under praktiske oplysninger på landesiden kan du finde netop dit rejsemål og se, hvilken valuta de bruger i landet, og hvad der anbefales. Det kan være en god idé at medbringe enten EUR eller USD på din rejse, da disse valutaer oftest er nemmest at veksle i udlandet på autoriserede vekselkontorer og banker. Der bliver i de fleste lande brugt flere kontanter end hjemme i Danmark, dog kan du i de fleste lande også hæve landets valuta med MasterCard og Visa i hæveautomater.
Skal jeg give drikkepenge?
I udlandet er drikkepenge ofte en del af personalets løn. Du vil derfor opleve, at der i mange lande forventes, at du giver drikkepenge. Hvor meget man giver, varierer fra land til land, og det er derfor en god idé på forhånd at undersøge, hvor meget der forventes på din rejsedestination.
Hvilken type stikkontakt er der på mit rejsemål?
Når du rejser til udlandet, skal du være opmærksom på, at der i nogle lande bruges en anden type stik end i Danmark. Det kan derfor være en god idé at medbringe en adapter, så du ikke står uden mulighed for at bruge dine elektroniske apparater. Hvis du gerne vil vide mere om volt og stiktype på dit rejsemål, kan du læse mere om det under vores praktiske oplysninger i afsnittet ”Lokale forhold”.
Kræver det noget fysisk at tage med på en rundrejse?
For at deltage på en rundrejse skal du være selvhjulpen og kunne tage vare på dig selv og din bagage. Du skal derfor være almindeligt godt gående og kunne klare udflugter mv. ved egen hjælp. Vores rejser er generelt ikke egnet for gangbesværede, da mange seværdigheder opleves til fods og kræver, at du er i stand til at gå minimum 5 km dagligt. Er du i tvivl om din fysiske formåen i forhold til turens sværhedsgrad, er du altid velkommen til at kontakte vores rejseeksperter på tlf. 70 22 66 00.
Har jeg fast plads i bussen på min rundrejse?
På vores rundrejser til Europa har du mulighed for at tilkøbe en fast plads i bussen. På den måde er du sikret at få det samme sæde i bussen på hele rejsen. Vi prøver så vidt muligt at placere dig så langt fremme i bussen som muligt. Dog kommer det an på, hvor mange af de andre gæster, som har tilkøbt en fast siddeplads før dig. Vi kan derfor ikke love, at de forreste sæder er frie. Mange af vores gæster køber fast plads i bussen enten på grund af køresyge, for at få udsigt eller bare for at være sikker på at have den samme plads hver gang. Du kan tilkøbe fast plads i bussen, når du bestiller din rejse eller ved at kontakte en af vores rejseeksperter på tlf. 70 22 66 00.
Ønsker du ikke at tilkøbe en fast plads i bussen, kan du frit sætte dig på et af de øvrige ledige sæder i bussen – der vil altid være plads til alle.
Hvor møder jeg rejselederen?
På din rundrejse vil du altid være i selskab af en rejseleder. Men det er forskelligt, hvornår på rejsen du møder rejselederen, da det afhænger af, hvor rejselederen befinder sig inden afrejse. Hvis rejselederen selv befinder sig i Danmark inden afrejse, møder du og resten af gruppen ofte rejselederen allerede i afrejselufthavnen. Her vil rejselederen stå klar til at tage imod dig ude ved gaten. Andre gange møder du og resten af gruppen rejselederen i den lufthavn, hvor I mellemlander, såfremt I skal med flere flyforbindelser. Og andre gange møder du og resten af gruppen først møder rejselederen ved ankomst til rejsemålet. Her står rejselederen klar til at tage imod dig og resten af gruppen i ankomsthallen, lige så snart I har fået jeres bagage. Her vil rejselederen altid stå med et synligt skilt med ”Risskov Rejser” anført og pænt tage imod jer. Hvorhenne du møder din rejseleder vil altid blive beskrevet i det afrejsebrev, som du modtager på mail 1-2 uger inden afrejse. Du vil derfor altid være sikker på, hvornår på din rejse du bliver taget imod af din rejseleder.
Hvilke muligheder har jeg med min flybillet?
Flybilletter
Hos Risskov Rejser udvælger vi flyselskaber efter, hvor vi kan sikre en høj sikkerhed, god standard og de bedste forbindelser til den bedst mulige pris. De senere år er flere lavprisselskaber kommet til, som udbyder flybilletter direkte til de destinationer, som er interessante for vores rejser. Du vil hos de fleste flyselskaber – etablerede som nye – kunne opleve en svækket serviceoplevelse sammenlignet med tidligere, eftersom pris er blevet en endnu mere afgørende faktor i flybranchen. Det medfører gebyrer for hver ekstra service, der ønskes ud over selve flyrejsen.
På vores rundrejser benytter vi gruppebilletter. Gruppebilletterne er altid inklusive bagage. Billetterne er restriktive, og der vil derfor være restriktioner eller gebyrer, hvis du ønsker at vælge sæde, rejse fra en anden lufthavn eller opgradere din billet. Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du ønsker at høre om dine muligheder for at rejse fra en anden dansk lufthavn end den nævnte afgangslufthavn på rejsen, eller hvis du ønsker at høre om muligheden for opgradering til business class. Du skal dog forvente at betale et tillæg og evt. ændringsgebyr, hvis det kan lade sig gøre. På de fleste af vores rundrejser kan det også være muligt at fravælge flybilletten og i stedet mødes med resten af gruppen på destinationen.
Hvis du har spørgsmål til dine flybilletter, er du velkommen til at kontakte en af vores rejseeksperter på tlf. 70 22 66 00. Vi sidder altid klar til at hjælpe dig.
Sædevalg
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har ønsker til din siddeplads i flyet. Gerne i god tid. Vi kan dog ikke garantere, at dit ønske bliver opfyldt, da det afhænger af flyselskabet. Fast pladsreservation er som oftest mod et reservationsgebyr. Mange flyselskaber fordeler først siddepladserne en uge inden afrejse, hvilket betyder, at du ikke kan være sikret en speciel plads før check-in.
På vores rundrejser med dansk rejseleder benytter vi gruppebilletter. Det betyder, at du ikke altid kan købe en specifik siddeplads direkte hos flyselskabet, før din og gruppens flybillet er udstedt. Såfremt du har et ønske om at sidde et bestemt sted i flyet, kan du kontakte os og få udstedt din flybillet. Herefter har vi, mod betaling, mulighed for at reservere et specifikt sæde. Du skal dog være opmærksom på, at vi opkræver et gebyr for at udstede din individuelle billet. Vær desuden opmærksom på, at dette ikke er en mulighed hos alle flyselskaber. Såfremt det er muligt, forsøger vi altid at tildele vores gæster en fast pladsreservation ved udstedelse af flybilletterne. Denne reservation er dog med forbehold for ændring fra luftfartsselskabets side, hvilket vi ofte oplever. Hvis I er flere, som rejser med på samme grupperejse, kan vi derfor heller ikke garantere, at I kan få siddepladser ved siden af hinanden, da det samme er gældende her.
Kontakt en af vores rejseeksperter på tlf. 70 22 66 00 for at høre, hvad der er gældende netop for din rejse.
Glemte sager
Glemte sager
Vi gør opmærksom på, at gæster selv er ansvarlige for at kontakte flyselskabet eller hotellet vedrørende eventuelt glemte sager. Vi hjælper dog gerne med at formidle kontaktoplysninger til hotellet. Kommunikation omkring levering af de glemte sager skal foregå direkte mellem gæsten og hotellet, og eventuelle omkostninger i forbindelse med afsendelse af bagagen er for egen regning. Vi anbefaler derfor at indberette sagen til jeres forsikring, så de kan dække eventuelle omkostninger.